Zákaz spalovacích motorů by bylo nejlepší zrušit. Ať lidé jezdí, čím chtějí.

Text článku redaktora Vojtěcha Kristena převzat z Info.cz

Podle člena představenstva Škoda Auto Martina Jahna by bylo nejlepší plány Evropské komise na zákaz prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035 zrušit. „Evropa by neměla tlačit jen jednu preferovanou technologii, naopak by měla dát lidem na výběr,“ uvedl Jahn na senátní konferenci EVxROPA: Konec motorismu v Česku?. 

Zatím to je na papíře, byť se řada politiků i zástupců byznysu snaží zákaz „spalováků“ od roku 2035 zrušit či posunout. Evropská komise však stále se zákazem prodeje aut na spalovací motory k roku 2035 počítá, z jejího pohledu jde o širší snahu přechodu na bezemisní ekonomiku – i za cenu významných dopadů na průmysl jednotlivých zemí. Česko, tradiční průmyslová země s autoprůmyslem pokrývajícím asi 10 procent HDP, to pociťuje velmi významně. 

Kritika z politických a průmyslových kruhů

Ne všichni politici směr Evropské komise vítají. „Všechno nasvědčuje tomu, že evropské bezemisní a protiropné tažení v jeho současném legislativním nastavení přinese více škody než užitku, povede ke zdražení všeho s největším dopadem na sociálně slabé rodiny a může mít fatální dopady na celý automobilový průmysl,“ řekl na konferenci EVxROPA: Konec motorismu v Česku místopředseda Senátu Jiří Oberfalzer.

Nejde přitom jen o cíl, ale i o cestu, která je lemovaná řadou regulací a razítek, které dusí pokrok a invenci a naopak nahrávají dravé čínské konkurenci. „Evropský automotive je oproti svým hlavním konkurentům zatížen nebývale komplexním regulačním prostředím obsahujícím řadu závazných cílů, norem, standardů a povinností,“ popsal současný stav ministr dopravy Martin Kupka. 

„Pokud chceme, aby zůstal konkurenceschopný, musíme aktivně pracovat na racionalizaci těchto požadavků, tak aby odpovídaly současným geopolitickým a tržním podmínkám,“ doplnil ministr, který připomněl, že to bylo právě české předsednictví EU, které dokázalo odsunout platnost normy Euro 7.

Z pohledu člena představenstva automobilky Škoda Auto Martina Jahna by bylo nejlepší zákaz prodeje spalovacích motorů k roku 2035 zrušit úplně. „Uvidíme, co se bude dít s rokem 2035. Podle mě osobně by bylo nejlepší to podnikatelům kompletně zrušit a nechat přechod na čistou mobilitu na zákaznících. Pokud jednotlivé členské státy chtějí podporovat nákup elektrických vozů, tak to pochopitelně není problém, ale byl bych proti represivním opatřením typu nutnosti nákupu pouze elektrických vozů. To by vedlo jen k distorzi trhu a k mnoha nepříjemnostem,“ upozornil Jahn.

Rozdílné přístupy a potřeba stability

Z jeho zkušenosti rozdělila elektromobilita Evropu v zásadě na tři regiony. V bohatých severských zemích s levnými energiemi jsou elektromobily dominantně rozšířené, a to i díky státním subvencím. Velké evropské země, jako je Německo či Francie, jsou někde na půli cesty, podíl elektroaut je tam přibližně pětinový. A zbytek tvoří země, jako je Česko, Slovensko, Itálie a jih Evropy, kde je podíl elektrovozů stále zanedbatelný.

„Já si myslím, že Evropa potřebuje takové řešení, které bude vyhovovat všem zemím v EU – není možné tlačit jednu technologii a jedno řešení, které je úspěšné a levné pro některé země, úplně všem.“  

Jahn dále poukázal na to, že vodíkový pohon nemá úplně nejlépe našlápnuto. „Co se týče technologií, tak už všichni asi pochopili, že automobily na vodík nebudou. Vodík prostě není vhodná technologie pro osobní vozy, stejně tak se zde podle mého názoru neprosadí ani technologie výměny baterií, kterou vidíme například v Číně; jde o velmi finančně náročné řešení,“ doplnil manažer.

Klíčové je, jak uzavřel výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl, že evropský automotive potřebuje jasná, stabilní a předvídatelná pravidla – a nikoliv „nekonečné vrstvení stále nových regulací“. 

„Jako třetí největší výrobce vozidel v Evropě nemůžeme čekat na překlady z Bruselu, ale musíme být u stolu od samého začátku. Návrat k zásadám dobré regulatoriky je nezbytný: technologická neutralita, dostatek času na implementaci a cíle sladěné s tržními principy a reálnými požadavky zákazníků. Jen tak dokážeme, že transformace nebude politickým experimentem, ale udržitelnou cestou, která posílí konkurenceschopnost českého i evropského průmyslu.“

Related Posts

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *