Výstavba dálnic, porovnání ČR a zahraničí

Porovnání považuji vždy za podstatné pro nějakou možnost zlepšení. Takže tady zkusme posoudit rychlost výstavby a cenu za 1 km nové dálnice, především ve srovnání s Německem, Polskem, Rakouskem a Slovenskem.


Rychlost: Od záměru k realizaci

ZeměPrůměrná délka přípravy (roky)Poznámky
ČR13–15 let (i více)Výkupy, odvolání, složité řízení, odpor ekologů, často soudy
Polsko4–7 letCentralizovaný schvalovací proces, výkupy řeší stát přímo a rychle
Německo5–8 letDelší u EIA a odvolání, ale procesy jsou často paralelizovány
Rakousko5–7 letStabilní právní rámec, minimum odvolání díky předvídatelnosti
Slovensko8–12 letPodobné problémy jako ČR, ale mírně efektivnější procesy

Cena: Kolik stojí 1 km nové dálnice

Ceny se liší podle terénu (tunely, mosty) a standardu dálnice. Níže jsou průměrné reálné ceny nových dálničních úseků v posledních letech, bez DPH, upravené pro srovnání.

ZeměPrůměrná cena za 1 km (EUR)V Kč (přibližně)Poznámky
ČR12–25 mil. € / km300–625 mil. KčSilné rozdíly podle projektu. Tunel Blanka stál přes
8 mld/km. Běžná dálnice 0,4–0,6 mld/km.
Polsko5–10 mil. € / km125–250 mil. KčLevnější práce, levnější stavební řízení, menší administrativní zátěž
Německo10–15 mil. € / km250–375 mil. KčKvalitní, ale efektivní výstavba
Rakousko12–20 mil. € / km300–500 mil. KčDražší než v Polsku, ale efektivní, vysoká kvalita
Slovensko8–16 mil. € / km200–400 mil. KčNižší ceny práce, ale občas také předražené zakázky

Pro zajímavost k Polsku, které nám z předchozích údajů vychází nejlépe.

Poláci dokázali postavit téměř 4000 km dálnic za 20 let. Zde je uvedeno čím by se Česko MOHLO inspirovat z polského modelu. (Ale třeba ohledně vyvlastnění je Polsko přísnější, než se nám líbí).


1. Zrychlení přípravy – „jeden úřad, jeden zákon“

Polsko má:

  • Zjednodušený zákon o výstavbě silnic a dálnic (ZRID) – jeden speciální zákon sjednocuje územní a stavební povolení do jednoho kroku.
  • Po schválení ZRID rozhodnutí může začít výstavba okamžitě.
  • Vlastníci pozemků mají nárok na kompenzaci, ale nemohou blokovat stavbu.

2. Jedna zodpovědná instituce – „centrální tah na branku“

Polsko má:

  • GDDKiA – Generální ředitelství silnic a dálnic, centrální organizace pod Ministerstvem infrastruktury.
  • Rozhoduje o trase, komunikuje s úřady i stavebníky, vykupuje pozemky, vyplácí náhrady.

Česko by obdobně mohlo zvážit (?):


3. Změna odvolacího systému – „ne blokovat, ale žalovat“

Polsko má:

  • Odvolání proti ZRID rozhodnutí nebrání stavbě, řeší se paralelně u soudu.
  • Zneužití řízení = možnost sankce nebo ztráta možnosti další účasti (tzv. „úřední šikana“).

V Česku by chtělo navrhnout:


4. Výkupy a financování – „rychle a fér“

Polsko má:

  • Ceny výkupů určeny podle tržního odhadu + bonus 5–15 %, za rychlý souhlas další prémie.
  • Pokud vlastník nesouhlasí, stát může vyvlastnit do 3 měsíců.
  • Financování kombinace národních peněz + EU fondy, často s předfinancováním od GDDKiA.

Related Posts

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *