Majitelé starších vozů mají důvod k obavám. Praha připravuje tvrdá omezení, která by tisícům řidičů znemožnila vjezd do města. Nové nízkoemisní zóny, mýtné podle emisní třídy a zákaz vjezdu pro auta s horší normou než EURO 6 se mohou stát realitou už v příštích letech.
Řidiči, kteří si dosud dělali z emisních norem jen malou hlavu, by mohli brzy narazit. První náměstek primátora. šílený Zdeněk Hřib (Piráti) a exministr životního prostředí Martin Bursík prosazují plán, který má od září 2029 definitivně odstavit taxíky se spalovacími motory. Jenže u taxi to zdaleka nemusí skončit – chystané kroky mohou zasáhnout každého, kdo usedá do staršího auta.
Podle aktuálních návrhů má Praha zavést nízkoemisní zóny. Ty by vjezd do vybraných částí města buď výrazně prodražily, nebo ho starším vozům rovnou zakázaly. Rozhodující bude emisní norma vozu – čím starší auto, tím vyšší poplatky či větší omezení.
Celý plán stojí na čerstvé novele zákona o ochraně ovzduší. Ta dává městům široké pravomoci: mohou omezit nebo zakázat vjezd autům, která nesplňují aktuální emisní limity, a to bez povinných výjimek pro rezidenty či objízdných tras. Kontrola má probíhat přes registrační značky a obec si sama určí, kdo dostane výjimku.
Praha tím chce dosáhnout snížení emisí CO₂ o čtvrtinu proti roku 2010. Kromě nízkoemisních zón plánuje rozšíření modrých zón, zavedení mýtného podle emisní třídy a také dopravní experimenty po vzoru německých měst – například semafory, které v reálném čase zastaví příliv aut do centra.
Podle komise pro klima, v jejímž čele stojí Bursík, je automobilová doprava hlavním zdrojem emisí v metropoli. A čas běží: od roku 2030 začne platit přísná unijní norma pro NO₂ a prachové částice. Nesplnění by Praze přineslo milionové pokuty a ztrátu dotací.
Další z diskutovaných opatření je mýtné pro Smetanovo nábřeží a Malou Stranu, kombinované s nízkoemisní zónou. Magistrát zároveň nevylučuje další omezení podle konkrétních částí města a denní doby.
Zatímco Praha připravuje tvrdý postup proti starším vozům, tak překvapivě Brno oznámilo, že nic podobného nechystá. „Aktuálně se danou problematikou nezabýváme a nepřipravujeme žádnou regulaci dopravy v tomto smyslu,“ potvrdil radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
Každopádně na nás všech normálních motoristech je, zda si tento zvrhle zamýšlený diktát necháme líbit. Náš spolek ho rozhodně odmítá.